Kiedy warto skorzystać z zewnętrznych baz odbiorców?

Załóżmy, że nie posiadasz jeszcze własnej bazy mailingowej, a jednocześnie masz świadomość, że zakup baz odbiorców jest niezgodny z prawem. Co teraz? Czy email marketing nie jest dla Ciebie? Przynajmniej do czasu zbudowania własnej, wartościowej bazy subskrybentów? Niekoniecznie. Wystarczy, że skorzystasz z usług brokerów mailingowych lub serwisów internetowych, oferujących usługi realizacji kampanii mailingowych.

Usługa tego typu, rożni się od zakupu baz tym, że nadzór, wgląd i pieczę nad obsługą kampanii ma jedynie administrator bazy danych, będący również jej właścicielem.  Zlecający kampanię nie otrzymuje „ do ręki” wolumenu, zleca jedynie kampanię na podstawie ściśle wybranych przez siebie kryteriów targetowania. To bardzo dobre rozwiązanie, jeżeli jesteś na początku swojej drogi email marketingowej lub jeżeli masz już zbudowany własny wolumen wysyłkowy, lecz chciałbyś poszerzyć swój zasięg o inne grupy docelowe.

Poznaj 5 podstawowych korzyści, jakie odniesiesz korzystając z usług podmiotów, realizujących kampanie mailingowe. 

Korzyść 1 – masz 100% pewność, że bazy są zebrane legalnie

Niekwestionowaną zaletą dobrych brokerów/sieci mailingowych i serwisów internetowych jest fakt, iż realizują oni kampanię jedynie do osób, które wyraziły na to świadomą zgodę. Bazy wysyłkowe zbierane są w oparciu o formularz subskrypcyjny i z reguły posiadają potwierdzenie w modelu double opt in. Zlecając takim podmiotom kampanię, możesz być pewien, że wszystko odbywa się zgodnie z prawem. Warto każdorazowo poprosić administratora baz danych o to, aby przedstawił zaświadczenie potwierdzające, że  wolumeny są zebrane zgodnie z obowiązującym prawem oraz są zarejestrowane w GIODO.

Świadome wyrażenie zgody przez subskrybentów jest niezwykle istotne, pozwala im łatwo zidentyfikować, dlaczego otrzymują wiadomości komercyjne od danego administratora.  Im bardziej świadoma zgoda i im bardziej przejrzysty formularz, tym lepsza szansa, że subskrybenci w zebranym wolumenie, dłużej będą pamiętać o swoim dobrowolnym zapisie. 

Dodatkowo, realizując wysyłki w ten sposób, masz pewność, że wszystkie działania są zgodne z polskim prawem. Nie narażasz się w ten sposób na konsekwencje, które mogą narazić Cię na spore straty. Zgodnie bowiem z obowiązującą ustawą o Prawach Konsumenta, nie ma możliwości wysyłki maili do osób, które nie wyraziły na to wyraźniej i jasne zgody – a to stanowi największy problem kupionych baz. Formułka “mail pozyskany ze źródeł ogólnodostępnych” przestała mieć jakiekolwiek zastosowanie. Niezastosowanie się do tych przepisów może skutkować nałożeniem kary w wysokości nawet do 3% przychodu firmy, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Zerknij na przychody Twojej firmy za zeszły rok. Policz 3%. Kupno bazy i wysyłka przestaje się wtedy opłacać, prawda?

Korzyść 2 – wysoka jakość baz

Źródło baz i metodologia pozyskiwania adresów mailowych to podstawa biznesu dla brokerów. Uczciwi administratorzy, dysponujący wolumenami wysokiej jakości zbierają swoje bazy na wartościowej treści. Bez względu na to  czy jest to serwis internetowy, oferujący unikalny content, angażująca akcja społeczna czy głośna branżowa konferencja, zawsze należy pamiętać aby treść, jaką  oferuje  się odbiorcy, dla niego samego  stanowiła wartość i najwyższą jakość.

Obecnie popularnym mechanizmem jest oferowanie odbiorcy dodatkowych wartości dodanych w formie  e-booków, aplikacji , raportów, etc, do pobrania. W zamian za taki materiał, odbiorca pozostawia swój adres mailowy i wyraża zgodę na przesyłanie mailingów o treści komercyjnej od administratora bazy i jego partnerów handlowych.

Wykorzystanie takiego zabiegu sprawi, iż subskrybent szybko nie zapomni z jakiego powodu znalazł się w bazie. Co więcej, będzie subskrybentem o wysokiej lojalności, co można ocenić po wysokim współczynniku Open Rate. Pamiętaj również o tym , że dobry administrator cały czas utrzymuje kontakt ze swoimi subskrybentami i dba o rozbudowę relacji z nimi poprzez wysyłkę cyklicznych newsletterów, oferując im korzyści, dla których zdecydowali się dopisać tego, a nie innego wolumenu.

Korzyść 3 – zlecenie takiej kampanii jest tańsze niż zakup gotowej bazy  

W tym momencie możesz poczuć się zdezorientowany. Jak to? Przecież po jednej stronie widzisz ofertę sprzedaży wielomilionowej bazy na własność za kilka, kilkanaście złotych, z drugiej zaś ofertę wysyłki do baz, których nie staniesz się posiadaczem za wyższą kwotę. Zadaj sobie jednak pytanie – co faktycznie kupuję za te kwoty? Wówczas, większa jednostkowo kwota za zlecenie mailingu nie wydaje się złym pomysłem. Dlaczego? Bo jest po prostu efektywna.

A poważnie – wiesz, że w sieci można kupić już kilkumilionowe wolumeny za “kilka” złotych. Kilka złotych, które wyrzucasz w błoto. Zlecenie mailingu do legalnych i sprawdzonych baz zewnętrznych wydaje się drogie. Dlaczego takie działania są droższe?

legalna baza

Na cenę wpływa przede wszystkim jakość bazy i to, jak była zebrana, jakie jest jej źródło, czy jest aktualizowana i utrzymywana w należytej higienie, a także wiele innych czynników.

Samo stworzenie contentu w formie serwisu, akcji specjalnej lub konferencji, które zazwyczaj są świetnym generatorem baz danych, jest rzeczą kosztowną. Zarządzanie zaś i higiena bazy, to również kwestie , które wymagają zatrudnienia odpowiednich specjalistów. Weź pod uwagę, że administrator baz o wysokiej jakości z pewnością korzysta z większego systemu do rozsyłania mailingu, za który musi również  zapłacić.

Dodatkowym kosztem może okazać się również niestandardowe targetowanie baz (np. zarobki, zajmowane stanowisko, etc), gdyż pozyskanie takich danych nie jest łatwe i wymaga przygotowania odpowiedniego contentu lub wyjątkowych wartości dodanych, które zachęcą użytkownika do pozostawiania  informacji, na podstawie których chcesz targetować. Wszystko to powoduje, że cena wysyłki do legalnej, sprawdzonej bazy jest o wiele droższa niż zakup tej przypadkowej w sieci.

Dlaczego w efekcie ma to być więc działanie tańsze? Bo jest efektywne i zgodne z prawem. Kupując bazę i wysyłając do niej mailing nic  nie zarobisz. Są to przypadkowe adresy, często będące spamtrapami. Nie dość, że nikt nie będzie zainteresowany Twoją ofertą, to Twoje przyszłe kampanie (nawet, jeśli realizowane już zgodnie z prawem) nie dotrą do nowych odbiorców. Wysyłką do nielegalnie zebranej bazy spaliłeś kanał, jakim jest email marketing.

Nie przekonało Cię to? Jest jeszcze jeden powód – wymieniony na samym początku artykułu. Pamiętasz o możliwej karze 3% dochodu Twojej firmy? Teraz te “kilka złotych” w ofercie za bazę nie wygląda chyba jak za pierwszym razem, prawda?

Korzyść 4 – pełna analityka i statystyki

Administratorzy baz wysokiej jakości dbają o to, aby mailingi przez nich realizowane, były rozsyłane z profesjonalnych systemów, które dają możliwość odpowiedniej segmentacji bazy. Dodatkowo, istnieje możliwość wykonania różnorodnych testów oraz generowanie dokładnych raportów. To właśnie raport, w przypadku zewnętrznej kampanii mailingowej, stanowi Twoje podstawowe źródło informacji  o przebiegu i wynikach wysyłki. Zadbaj zatem o to aby administrator przed wysyłką poinformował Cię jakie konkretnie parametry będą zawarte w raporcie i jak szybko zostanie on wygenerowany po zakończeniu wysyłki.

Zwróć uwagę przede wszystkich na informacje o ilości wysłanych rekordów oraz na dwa parametry: Open Rate i CTR. Pierwszy z nich, Open Rate – czyli procentowy wskaźnik ilości maili otwartych w stosunku do wysłanych, pozwoli Ci ocenić jak duża ilość osób otworzyła Twoją wiadomość, czyli de facto, czy tytuł jaki wybrałeś okazał się wystarczająco atrakcyjny, aby zachęcić do otwarcia wiadomości. Drugi z nich – CTR,  to wskaźnik, który mówi jaki procent osób kliknął w  maila w stosunku do wszystkich wysłanych wiadomości. Ułatwi Ci  on ocenę czy kreacja jaką przygotowałeś, była na tyle angażująca i ciekawa, aby przekonać subskrybenta, żeby przeszedł na landing page lub wykonał oczekiwaną przez Ciebie akcję (np. wypełnienie formularza). Powyższe informacje stanowią podstawę każdego raportu kampanii mailingowej i są niezbędne przy optymalizacji kolejnych wysyłek.

Korzyść 5 – odpowiednia baza zewnętrzna pomoże Ci zbudować własną

Ostatnią rzecz to kwestia wykorzystania zewnętrznej kampanii mailingowej do zbierania własnej bazy. Wykorzystaj ten fakt, poprzez umieszczenie na landing page formularza zapisu do Twojej bazy. Nie zapomnij o zamieszczeniu pól ze stosownymi zgodami od subskrybentów na realizację komercyjnych wysyłek. Pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu strony docelowej, o umieszczeniu na niej unikalnych treści lub szczególnych wartości dodanych, które zmobilizują użytkownika do tego, aby pozostawił adres mailowy w polu formularza.