Jaką rolę w email marketingu odgrywa wysyłka do baz zewnętrznych?

Email to najstarsza i jednocześnie najbardziej rozpowszechniona forma komunikacji internetowej. Obecnie niermal każdy, bo aż 97% polskich internautów korzysta z poczty elektronicznej (IAB Polska, Raport Strategiczny Internet 2014). Na atrakcyjność kampanii email wśród marketerów ma również wpływ wysokie ROI. Zgodnie z wynikami raportu DMA National Client Email Report 2015 – 1 dolar zainwestowany w email marketing generuje średnio aż 38 dolarów sprzedaży.

Email marketing cieszy się niezmiennie wysoką popularnością wśród marketerów, głównie ze względu na możliwość stworzenia indywidualnej i trwałej relacji z grupą docelową. Może posłużyć Ci jako efektywne narzędzie, zarówno w budowaniu świadomości marki jak i sprzedaży produktów czy usług. Email marketing staje się coraz popularniejszym narzędziem wśród marketerów, jednak nierzadko nie chcą oni poświęcać czasu na zebranie własnej bazy mailingowej. Z tego powodu na rynku pojawia się coraz więcej nielegalnych ofert sprzedaży baz adresów email.

Kupując bazę mailingową działasz niezgodnie z prawem

Poszukując bazy adresów email w internecie, trafisz na rozmaite oferty sprzedaży. Począwszy od nabycia kilku ściśle wyselekcjonowanych adresów, kończąc na wielomilionowych wolumenach. Musisz być jednak świadomy, w jaki sposób budowane są tego typu bazy. Co ważniejsze – pamiętaj, że ich sprzedaż jest uznawana w Polsce za działanie niezgodne z prawem.

Zakup baz konsumenckich, niezależnie czy prowadzisz biznes B2B czy B2C wiąże się z sankcjami prawnymi.

Chcąc zostać prawnym właścicielem danego wolumenu należy uprzednio pozyskać od każdego subskrybenta stosowne zgody na:

  • Przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U. nr 133, poz. 883),

  • Przesyłanie informacji handlowych/marketingowych drogą elektroniczną zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. dla administratora bazy

Jeżeli chcesz zarabiać na prowadzeniu wysyłek do swoich baz konsumenckich poprzez udostępnianie podmiotom trzecim (partnerom), musisz zadbać o dodatkową zgodę na:

  • Przesyłanie informacji handlowych/marketingowych drogą elektroniczną (Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. dla administratora bazy i jego partnerów handlowych.

Wielu administratorów baz nie zbiera tych zgód. Wówczas takie adresy email są skanowane i kopiowane z przypadkowych stron internetowych bez wiedzy ich właścicieli. Kupując je wchodzisz w posiadanie nielegalnych danych.

Dodatkowo od 25 grudnia 2014 roku obowiązuje ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o Prawach Konsumenta, która zmieniła treść art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego, zakazując tym samym wysyłania maili z zapytaniem o wyrażenie powyższych zgód, a także używania sformułowania „adres pozyskany ze źródeł ogólnodostępnych”.

Niezastosowanie się do obowiązujących zasad może skutkować nałożeniem kary w wysokości nawet do 3% przychodu firmy osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Warto pamiętać o tym, że wszczęte postępowanie może być skutkiem skargi osoby prywatnej jak i urzędu.

Nielegalna baza to niska dostarczalność wiadomości

Prawidłowo prowadzone działania email marketingowe opierają się na koncepcji „permission marketingu” czyli marketingu za przyzwoleniem. Zgodnie z nią, punktem wyjścia dla jakiekolwiek komunikacji i budowania relacji marka-klient jest wyrażenie jasnej zgody od klienta na takie działania. To doskonały fundament pod budowę długofalowej relacji z klientem, poprzez zaufanie w stosunku do marki, zainteresowanie konkretnym produktem, a w końcu wykonanie pożądanej akcji przez Twojego odbiorcę.

 

kosz

Kupując bazę mailingową i kierując do niej wysyłkę zalewasz niczego nieświadomych odbiorców informacjami, których nie chcieli i nie zamawiali. Rozsyłasz więc SPAM. Twoja firma i marka zaczną być kojarzone z nielegalnymi działaniami, co negatywnie wpłynie na ich wizerunek wśród klientów. Co więcej, zirytowani adresaci Twoich kampanii będą oznaczać wiadomości jako SPAM bądź wyrzucać je do kosza, bez wcześniejszego przeczytania. Dla dostawców poczty elektronicznej są to bardzo wyraźne sygnały, aby zablokować wszystkie Twoje późniejsze wysyłki i umieścić Twój adres na tzw. czarnej liście.

Bardzo często adresy email w bazach wystawionych na sprzedaż są nieaktualne lub po prostu nie istnieją. Niestety, nie jesteś w stanie tego sprawdzić przed wysyłką kampanii, która w większości nie dotrze do odbiorców. Najgroźniejsza jest jednak obecność spam trapów, czyli adresów pułapek, które są tworzone przez właścicieli kont pocztowych tylko po to, aby móc blokować domeny osób realizujących nielegalne mailingi. Wysyłka do bazy zawierającej spam trapy może zakończyć się blokadą całego Twojego ruchu u dostawców poczty elektronicznej.

Jeśli nie kupować bazy, co pozostaje zrobić aby rozpocząć własne działania email marketingowe? Wystarczy skorzystać z możliwości wysyłki do legalnych baz zewnętrznych. Przyniesie to dużo lepsze efekty dla Twojego biznesu. Śledź artykuły, które będziemy tworzyć w ramach inicjatywy Legalna Baza, aby być na bieżąco w kwestiach prawnych, związanych z mailingami do baz zewnętrznych oraz śledzić porady ekspertów pomagających Ci wybrać najlepszych dostawców.